Hop til hovedindholdet

Tilmeldingsfrist

Onsdag d. 5. december 2018 kl. 14:25

Sted

Diakonissestiftelsen 5B, Peter Bangs Vej 5B, 2000 Frederiksberg Diakonissestiftelsen 5B
Peter Bangs Vej 5B
2000 Frederiksberg

Fra flygtning til faglært

Arrangementsbeskrivelse

Fra flygtning til faglært

En stor andel af de flygtninge og familiesammenførte som bosætter sig i de nordiske lande har ingen eller begrænsede overførbare kvalifikationer med sig. Samtidig deler de nordiske lande en udfordring med stigende mangel på faglærte inden for en række brancher.

Men vejen fra flygtning til faglært kan være lang og snørklet, blandt andet fordi manglende sprogkundskaber som oftest er en barriere for at påbegynde en erhvervsuddannelse. I en ny kortlægning viser Foreningen Nydansker, hvordan konkrete nordiske indsatser har skabt nye veje til effektive uddannelsesforløb, der kombinerer faglig opkvalificering med sprogundervisning og praktik.

Foreningen Nydansker vil på den baggrund gerne invitere relevante aktører fra hele Norden til at dele erfaringer, udfordringer og visioner med erhvervsuddannelse til flygtninge og familiesammenførte.

Konferencen foregår d. 10 december kl 13:00 - 17:30 i Diakonissestiftelsen, indgang 5B, Peter Bangs Vej 5, 2400 Frederiksberg.

12.30 Tank op med let frokost, kaffe og te

13.00 Velkomst ved Foreningen Nydansker og Nordisk Ministerråd

13.15 ’Opkvalificering af flygtninge: Hjælper ordinær uddannelse og opkvalificeringskurser ledige flygtninge i beskæftigelse? ved Jacob Nielsen Arendt, forskningsleder ved Rockwool Fonden (DK).

13.45 ’Veien til en trygg og varig jobb- mer formell opplæring i introduksjonsprogram?’ ved Benedicte Hollen, utredningsleder ved IMDi (N)

14.15 Pause

14.30 ’Utbildning- en väg till bättre integration och tillväxt’ ved Tamara Nilsson, projektmedarbetare og Fouad Ghanem, arbetsförmedlare ved Arbetsförmedlingen (S)

15.00 ’Beskæftigelsesfokus eller uddannelsesfokus i integrationen? Er det to sider af samme sag eller enten-eller? Dialog om de danske erfaringer mellem Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv, Claes Nilas, kommitteret i Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Henrik Thomassen. kontorchef i KL Center for Vækst og Beskæftigelse og Malte Nyfos Mathiasen, analytiker i Cevea (DK).

15.45 Pause

16.00 ’Hvad skal der til for at forkorte vejen fra flygtning til faglært?’ Diskussion af erfaringer fra tre konkrete indsatser fokuseret på erhvervsuddannelse: Torill Wøhni, inspektør ved Oslo VO Helsfyr (N), Per Anders Johannson og Ulf Wallin, planeringsledare i Göteborg Stad (S) og Pernille Lundvang, chef for midtVask (DK)

16.45 Opsamling og afrunding: ’Anbefalinger for fremtidige indsatser og konklusioner i nordisk kortlægning’ ved Sofie Havn Jensen, projektleder i Foreningen Nydansker (DK).

17.00 Netværk og erfaringsudveksling

Konferencen afholdes af Foreningen Nydansker med støtte fra Nordisk Ministerråd. Oplæg vil foregå på de skandinaviske sprog.

Ved spørgsmål eller andre kommentarer, kontakt Søren Vilhelmsen fra Foreningen Nydansker på sv@foreningen-nydansker.dk eller på 3338 6214.

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >